Features

Waarom je podcasts zou moeten luisteren

Radio is passé, Spotify is eentonig en Netflix is incompleet plus wat luistertips

22 mei 2015 door Nick Kiran

Content, content en nog meer content. Als ik kijk naar mijn iPhone (of iPad) zie ik vrijwel alleen maar content-driven apps. Van iBooks naar NPO Uitzending Gemist en van YouTube tot Spotify. Mijn grootste verslaving is echter geen Netflix, Spotify of YouTube, maar Podcasts.

Nooit heb ik écht fervent de radio aan gehad. Mijn generatie is opgegroeid met iPods, iPhones en iPads. Met YouTube en Netflix, maar ook met Blendle en Instapaper. Radio is passé.

Podcasts zijn er in verschillende vormen, maar ik wil het specifiek hebben over informatieve podcasts met een beetje dat radio-karakter. Het is dus niet de content dat passé is, maar het middel. En nee, digitale radio is niet de oplossing. Je kunt precies luisteren wat jij interessant vindt. Zo bracht ik laatst iemand naar het vliegveld en luisterde ik op de heenweg de ‘Appels en Perenshow’ over Apple en technologie en de weg terug naar de ‘Ideacast’ van Harvard Business Publishing over ‘Consumer Privacy in the Digital Age’.

 

Wanneer, waar en waarop luisteren?

Overigens luister ik vooral onderweg of tijdens het sporten. Mijn dagelijkse werkzaamheden zijn niet repetitief en ik ben een ramp als aan het aankomt op multitasken. Ik luister vooral in de auto / trein of tijdens een cardio workout, maar ook tijdens het opruimen van je huis of het doen van de afwas vliegt de tijd voorbij.

Apple heeft de ‘Podcasts’ in het standaardpakket voor de iPhone / iPad zitten en die app werkt prima. Ik gebruik zelf Instacast voor mijn podcasts, alleen ben ik eerlijk gezegd vergeten waarom ik ook al weer was geswitched. Veel podcasts publiceren ook op een eigen website of in Soundcloud, maar het gebruik van een specifieke podcasts app houdt wel bij welke je al hebt geluisterd en welke niet.

Diepgang haal je niet alleen uit geschreven literatuur

Multidisciplinaire kennis is in onze dynamische samenleving veelal een pré. Zelf studeer ik nog, maar binnen mijn werkveld is bewustzijn van je omgeving een absolute vereiste. Je kunt nergens in achterblijven lijkt het soms wel.

Door het regelmatig luisteren van wetenschappelijke podcasts gaat mijn kennis automatisch omhoog. Ik zie ze als een soort mini-cursussen over allerlei onderwerpen waarvan ik weet dat ze relevant zijn, maar niet wanneer ze relevant voor me worden.

Luistertips: vier verschillende podcasts

De Appels en Peren Show: Technologie, Apple en alles wat daar bij komt kijken

Met al meer dan 100 afleveringen hebben Wietse en Reinier al sinds 2011 een Nederlandstalige podcast over echt alles wat ook maar de noemer ‘digitaal’ mag dragen. Soms komt Reinier wel met zijn plannen voor het avondeten en Wietse met rare anekdotes over hotelkamers boeken voor vier uur met een aantal vrienden, maar dat maakt deze podcast altijd eentje om naar uit te kijken.

Frequentie: ongeveer tweewekelijks
Afleveringsduur: tussen de 60 en 90 minuten
Gesproken taal: Nederlands

HBR IdeaCast: De ‘leading thinkers’ vanuit ‘business and management’ van Harvard Business Review

Zit je iedere dag een klein half uurtje in de auto? Abonneer je dan op HBR IdeaCast. Een Engelstalige podcast met onderwerpen variërend van “Why We Pretend to Be Workaholics” tot “Understand How People See You”.

Frequentie: wekelijks
Afleveringsduur: 15 minuten
Gesproken taal: Engels

OMT Café: Alles wat er wel en niet gebeurd in het Apple-universum

Zowel de Appels en Peren Show als deze podcast gaat in essentie over Apple> De discussie gaat echter veelal een stuk verder. Ik herinner mij een aflevering waarin één van de hosts claimde dat privacy niet meer van deze tijd is, maar er ook een ‘compelling argument*’ van kon maken.

* Een argument dat zo overtuigend is dat het je eigen mening doet heroverwegen.

Frequentie: tweewekelijks
Afleveringsduur: 60 minuten
Gesproken taal: Nederlands

This American Life: Volgens velen the best of the best

Deze Amerikaanse podcast is eigenlijk een radioprogramma dat door 2,2 miljoen mensen wordt geluisterd in de States. Echter luisteren ook 1,5 miljoen mensen wereldwijd naar de podcast. Deze show heeft alle mogelijk denkbare prijzen gewonnen in haar bestaan en kent wekelijks een ander (veelal maatschappelijk) onderwerp. Het archief wordt (bij mij) helaas niet getoond in de podcast-lijst.

Frequentie: tweewekelijks
Afleveringsduur: 60 minuten
Gesproken taal: Engels

Zoek gerust verder

De NPO komt met steeds meer podcasts en ze worden steeds populairder. Er is zelfs een startup die podcasts wil maken en daar nu investeerders voor zoekt en vertelt over het bedrijf dat hij aan het opzetten is (The Startup Podcast, Engelstalig). Ook kun je in 40 minuten helemaal bijgepraat worden over tech in TechSnacks (Nederlandstalig) en kun je zelfs een verhalende thriller luisteren met een hoofdstuk per aflevering (Serial, Engelstalig). Er is meer dan genoeg om te ontdekken.

Have fun!

Is online geboren, mede-oprichter van AppelStijl en studeert nog (af en toe). Lekker dwars, kritisch en gelooft er nog heilig in dat kwaliteit leveren de beste vorm van advertising is en blijft. Zie ook NickKiran.com voor freelance werk en contact.

Lees meer over Nick

Deel dit bericht
Tags