Features

Apple MacBook (2015)

Waarom deze MacBook de 'toekomst' is

29 september 2015 door Nick Kiran

Hoe belangrijk die iPhone in het leven van de hedendaagse digitale nomadencultuur (jij) is geworden is eigenlijk ongekend. Ik ben zelf amper over de grens van 20 levensjaren, maar zelfs ik kan zeggen dat het ‘vroeger’ heel normaal was om achter een computer te zitten in speciale computerruimte van het huis.

Alle nostalgie daargelaten. Wij digitale nomaden zijn iedere dag, ieder moment connected en continu bezig met onze iPhones en overige apparaten. Een lege batterij vind ik erger dan het ontbreken van een Starbucks in het stadscentrum van Rotterdam; en dat is ook echt heel erg. (#firstworldproblems)

In mijn beleving is Apple’s fonkelnieuwe MacBook – geen Pro, geen Air, nee ‘MacBook’ – het resultaat van alle kennis die zij hebben opgedaan met iPad en iPhone en vervolgens toegepast in de Mac. Hij voelt lekker snappy aan, is licht van gewicht, schitterend ontworpen en er zijn keuzes voor ons (de gebruiker) gemaakt wat we er wel en niet mee kunnen doen. Dat laatste klinkt voor sommige mensen misschien een beetje eng, maar als we een paar jaar terug gaan zie ik Steve Jobs nog steeds op de stoel zitten bij Walt Mossberg en zeggen dat wij Apple betalen om dat te doen. Enfin.

“PCs Are Going to Be Like Trucks. Less People Will Need Them”

Toen ik een tijdje met deze laptop rondliep hoorde ik allerlei kritiekpunten. Geen USB-aansluiting, te weinig processorkracht en het Apple logo gaf geen licht meer. Allemaal feitelijk correcte punten en ik geloof best dat er mensen zijn die hier hinder van ondervinden bij het aanschaffen van deze wonderschone laptop voor het oog. Echter zijn we niet allemaal programmeurs, designers of professionele fotografen – of op zoek naar een laptop die een desktop moet vervangen. Jobs zei immers “PCs Are Going to Be Like Trucks. Less People Will Need Them” en waar deze MacBook eerder een iPad is dan een conventionele laptop zie ik de kern van zijn uitspraak nu, dik vijf jaar later, in.

Deze MacBook is een blik in de toekomst van de wereld van PC’s. De computer van morgen is supersnel in dagelijkse taken zoals browsen, e-mailen, Office en lichtelijk gebruik van overige softwarepakketten. Dit is perfect voor het overgrote meerendeel van de markt. De MacBook Pro blijft er gewoon voor de mensen die bijvoorbeeld video’s editten voor hun boterham. Voor een moderne consument is deze MacBook zelfs nu al meer dan geschikt. Die gebruikt geen USB sticks, hun printer heeft WiFi en foto’s maken ze toch met de iPhone. Voor die ene keer vakantie in het jaar gebruikt men wel een adapter, mochten zij een camera willen aansluiten.

Het formaat is perfect. Ik vind het fijner dan mijn 13-inch Pro Retina. Hij is redelijk vlot, maar deze generatie trekt Photoshop nog niet helemaal super. Het feit dat die passief gekoeld is en geen ventilator meer heeft is echt ongekend (goed). Het toetsenbord typt veel beter, de USB-connector bevalt prima en ik vind het Apple logo die niet oplicht ook meer passen in de maatschappelijke trendverschuiving waarbij het tonen van de merken die je draagt steeds kleiner wordt. Met andere woorden: we lopen toch ook niet meer met merkkleding waarvan het logo zo groot is dat het niet meer op het shirt past? ;-)

Zou ik hem kopen? Ja! Maar nog niet vandaag – rationeel gezegd dan. Ik wacht nog even tot die ietsjes sneller is (om mijn elementaire Photoshop-taken beter uit te voeren) en dat die 9 uur batterij is verdubbeld. Daarbij is die met 1449 euro bijna 500 euro duurder dan een zeer capabele MacBook Air. Maar mijn verwachting is dat het niet lang meer duurt of de Air zal verdwijnen uit Apple’s line-up, waarom zou je die immers dan nog kopen?

Deze MacBook is voor innovators, die vandaag willen leven in de wereld van morgen. Morgen is deze MacBook jouw MacBook en morgen zal ook de lijn tussen iOS (iPad Pro) en OS X (deze MacBook) steeds verder vervaagd worden.

Is online geboren, mede-oprichter van AppelStijl en studeert nog (af en toe). Lekker dwars, kritisch en gelooft er nog heilig in dat kwaliteit leveren de beste vorm van advertising is en blijft. Zie ook NickKiran.com voor freelance werk en contact.

Lees meer over Nick

Deel dit bericht
Tags